Monday, July 4, 2011

Home » , , , , , , » AHLI MATEMATIK MAHU MENGUCAPKAN SELAMAT TINGGAL KEPADA 'Pi'

AHLI MATEMATIK MAHU MENGUCAPKAN SELAMAT TINGGAL KEPADA 'Pi'


Baca je tajuk pun pasti anda terkejut. Pi yang selama ini kita belajar dan guna di sekolah rendah sama ada menengah dan universiti, adalah salah. Kalau tak caya, itulah kata-kata yang diucapkan oleh ahli matematik Bob Palais Universiti Utah. Dalam hujahnya, beliau berkata bahawa selama beribu-ribu tahun, manusia telah menumpukan perhatian mereka dan sanjungan pada pemalar matematik yang salah.

"Dua kali pi, bukan pi sendiri, adalah nombor yang benar-benar bulatan", Palais menegaskan. "Kita harus meraikan dan melambangkan nilai yang sama dengan kira-kira 6.28 - nisbah lilitan kepada jejari bulatan - dan bukan kepada nisbah 3.14 lilitan kepada diameter (sebahagian besarnya tidak relevan dalam geometri) yang itu".

Pada tahun lepas, pengikut Palais memberikan nama baru yang tetap untuk 2pi, iaitu tau. Kenapa diorang pilih 'Tau', itu aku tak tahu. Sejak dari itu pergerakan tau telah semakin berkembang dengan harapan dapat menggantikan pi dan seterusnya mucul dalam mana-mana buku teks dan kalkulator.

Tapi persoalannya, adakah pi itu salah. Jangan risau... Sebenarnya pi itu tidak salah. Nilainya masih kira-kira 3.14. Mereka lebih lebih suka guna tau untuk mengukur bulatan penuh berbanding pi yang digunakan untuk mengukur separuh bulatan.



Fuhhh.... Nasib baik. Kalau tak, kira apa yang kita belajar sebelum ini semuanya salah. Fuhh.. Nasib baik...

p/s: Dengar cerita, pi tidak lama lagi bakal dipinggirkan(mansuh).

Comments
1 Comments
Facebook Comments by Blogger Widgets

1 orang sudi meluangkan masa...:

  1. assalam...
    erm..uniKL rite??
    haa..for those yg gurl kan..byk pakai baju kurung or wut??
    haa....nk jdik students sne nnti..INSYA-ALLAH..~
    reply her okie>>http://nonasani.blogspot.com
    tq!!

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...